STORM ADVENTURES
//
EN STORM ADVENTURES EKSPEDISJON
Se vår ferd over Atlanterhavet i 2018
<
>
Rune og Stian kaster loss fra Battery Park på Manhattan i New York medio mai 2018. Dette er 122 år etter at Georg Harbo og Gabriel Samuelsen satte kurs over Atlanterhavet, og ble de første til å ro over kun ved hjelp av muskelkraft. Når vi kaster loss i 2018 starter vår ferd mot å oppnå tre store mål:
1 - Historien:
Harbo og Samuelsen sin bragd er ukjent for de fleste. De to var de første som rodde over Atlanterhavet,
fra New York til Scilly øyene sør for Cornwell i England, i en åpen klinkbygget robåt laget av sedertre. Den strabasiøse ferden holdt på å ta livet av dem begge, da båten kantrer under kraft av voldsomt uvær. De mister alt av proviant og utsiktene så dårlige ut. Ved en ren tilfeldighet treffer Harbo og Samuelsen på den norsk skonnerten “Viking” som gir dem nye forsyninger, slik at de kan fortsette sin ferd mot England.
Mål:
“Å gjøre historien og bragden til Georg Harbo og Gabriel Samuelsen kjent for langt flere gjennom vår ekspedisjon og tv-dokumentar som vi lager for NRK1”
2 - Rekorden:
Rekorden fra New York til Europa tilhører fremdeles Harbo og Samuelsen. Første august 1896 ankom de St. Mary på Scilly øyene i England etter 55 dager på havet. I ettertid har flere tomanns robåter forsøkt seg på å slå rekorden, men uten å lykkes.
Mål:
“Å slå rekorden til Harbo og Samuelsen ved å ro fra New York til England på under 55 dager!”
3 - Distansen:
New York - Farsund er en distanse som aldri tidligere har blitt rodd. Distansen er ca. 6.700 km eller ca. 3.671 nautiske mil. Først skal vi ro fra New York til England. Etter ankomst på Scilly øyene i England går ferden videre gjennom den Engelske Kanal, Nordsjøen, Skagerak og deretter siste etappe med målgang i Farsund. Målsettingen er å tilbakelegge hele distansen på ca. 80 dager, hvilket betyr at vi må ro i mellom 80 og 100 km hver dag.
Mål:
“Å bli de to første til å ro distansen New York – Farsund kun ved hjelp av ren muskelkraft!”
De første Atlanterhavsroerne; Georg Harbo og Gabriel Samuelsen
foto: Boken ATLANTERHAVSROERNE
Norges glemte helter
"Ved nitiden hørte vi et forferdelig stort brott komme. Vi sa oss imellom at den der klarer vi ikke.
Og med et brak kastet den oss og båten rundt, som om båten skulle være et nøtteskall. Vi ble sendt flere favner under vann, og da vi endelig fikk hodet over vannet igjen, var vi begge i le av båten. Og der lå vi i det opprørte havet og svømte med full oljekledning og sjøstøvler på…"
Atlanterhavet 1896
I 1896 la to nordmenn ut på en av tidenes mest strabasiøse reiser. Georg Harbo og Gabriel ( Frank) Samuelsen
var på vei til å gjennomføre noe som ingen hadde gjort før dem. De to Norske Amerika emigrantene, fra Farsund og Sande, hadde bosatt seg i New Jersey, hvor de jobbet som skjellfiskere langs kysten. Ideen oppstod på en bar i New York, Harbo og Samuelsen gikk delvis arbeidsledige, skjellfiske var sesongbetont, og de harde tidene gjorde det vanskelig å finne arbeid.
Da dukket ideen opp…. vi ror til Europa!
Da de den 6. juni 1896 rodde ut fra Battery Park i New York, hadde flere tusen mennesker møtt opp, blant folkemengden kunne man også finne noen av verdens største aviser som NY times og The World. Båten, 18 fot laget av sedertre, ble døpt ”Fox” etter redaktør og millionær Richard K. Fox som på vegene av magasinet The National Police Gazette ( omtrent som en krysning av playboy sports Illustrated) hadde lovet de to nordmennene gullmedaljer og stor mottagelse hvis de klarte å ro helt til Le Havre i Frankrike. Etter 55 dager på åpent hav, i storm og kuling kom de frem til de Britiske Scilly øyene. For så å ro seiersetappen over den Engelske kanal til Le Havre.
Samuelsen og Harbo så aldri den store gevinsten. De fikk riktignok en gullmedalje, men dusøren på 10 000$ så de aldri noe til. I Norge fikk historien noe oppmerksomhet men bragden kom i skyggen av F. Nansens retur fra polhavet.
Les om oss her: www.stormadventrures.no
Rune Malterud 38
Stian Aker 38
Jeg har hele livet vært fascinert av friluftslivet. Fascinasjonen har blitt sterkere de seneste årene, der både det enkle og ekstreme friluftslivet er viktig for meg. Under årene i forsvaret og etter etableringen av Storm Adventures har det ekstreme delen i større grad preget min hverdag. Kontrastene mellom det enkle og det ekstreme gjør opplevelsene enda sterkere for meg. Dette er det nærmeste jeg kommer en forklaring på spørsmål om hva som drive meg.
Årene i forsvaret har gitt meg utrolig mange opplevelser og erfaringer jeg ikke ville vært foruten. Likevel vil jeg trekke frem etableringen av Storm Adventures som den største milepælen i karrièren frem til nå. I 2010 ble hobby til jobb og drøm gjort til virkelighet. At dette ble starten på en ferd, som skulle ta Rune og meg verden rundt, er en drøm som har gått i oppfyllelse. Siden den gang har vi blant annet opplevd jungelen i Brasil, fjellene i Himalaya og Patagonia, steppene i Afrika, innlandsisen på Grønland og ørkenen på den Arabiske halvøya. Ferden har også gjort oss godt kjent i eget land gjennom ulike tv-produksjoner og prosjekt. Jeg vil påstå at vi har verdens beste kontor!
Hva som gjør at jeg ønsker å bruke 70 dager av livet mitt på å ro over Atlanterhavet, er en blanding av en sterk eventyrlyst og ærefrykt for hva Harbo og Samuelsen gjorde i 1896. Med vår ekspedisjon over Atlanterhavet, håper jeg vi kan blåse liv i den 120 år gamle bragden og gi dem den æren de fortjener!
Kan jeg tenke meg noe mer befriende og fengslende enn å oppholde meg i en 22 fots robåt over ett av verdens største hav? Hvorfor tiltrekkes jeg av en slik utfordring?
Min teori er at opplevelser former meg, og iboende i meg hviler en nysgjerrighet og søken etter nye utfordringer. Jeg drømmer hele tiden om hva en skogsmatros fra Toten har kapasitet til å oppnå.
I 2009 deltok Stian og jeg i et kappløp til Sydpolen. Kappløpet var det første siden Scott og Amundsen i 1911. En stor byrde hvilte på våre skuldre for å opprettholde Norges ære som stolt polarnasjon. Etter 800 blytunge km vant vi kampen om Sydpolen. Daily Mail annonserte følgende: “History repeated itself”.
Mye har skjedd med min hverdag siden seieren i kappløpet til Sydpolen. I dag driver Stian og jeg ett selskap, Storm Adventures, som legger til rette for tv-produksjoner og ekspedisjoner. Siden oppstarten i 2010 har vi blant annet vært ansvarlige for rute og sikkerhet for 71° Nord, Ingen Grenser, Amazing Race, Monsen på Villspor og Dropped. Vi har guidet og lagt til rette for britiske produksjoner som BBC News og Deadly 60, Walking With The Wounded på Nord- og Sydpolen. Vi gjennomførte også en ekspedisjon over Grønlandsisen i 2012, der hver dagstappe ble feiret med kaffe og cognac i teltet. Vi har de siste årene gjort mye forskjellig, men å ro over Atlanterhavet vil være det mest krevende vi har begitt oss ut på!
Min eventyrlyst streber etter å oppleve kontraster. Forskjellen mellom å ro en “sprøkkin hålk” på Mjøsa og krysse Atlanterhavet er enorm. På vei over Atlanteren vil veien mellom himmel og helvete oppleves kort. Å være ombord i en liten robåt i 70 dager vil oppleves fengslende og befriende på samme tid. Disse opplevelsene fulle av kontraster er grunnen til at jeg alltid utfordrer meg selv. Med vår felles oppvekst fra Bøverbru på Toten, krydret med sunt bondevett, nøkternhet og ambisjoner, skal Stian og jeg vise at skogsmatroser også kan bite fra seg over Atlanterhavet.
Kampen om Sørpolen 2009, NRK1 - se alle episodene her
Terms of Use - Copyright Storm Adventures AS 2021